Zeke

Nu kom jag på ett,

Tänkte berätta lite om våran hund Zeke.

Det började med att jag tyckte jag var ensam mycket på dagarna när jag jobbade kväll i början av året. Då sa jag till min sambo att "vi kanske skulle ta och skaffa en hund så jag slipper vara ensam så mycket" fast jag sa det mest för jag ville ha en hund, eftersom jag är uppväxt med hundar,katter hästar mm. Men isak gillade inte det i början men sedan efter ett tag med mitt tjat så gav han med sig och sa att vi skulle kolla runt lite på olika hundraser vilken som skulle passa oss, först ville vi ha en samojed men jag ville nog inte ha en vit hund för de skulle bli så smutsiga fort och svårt att hålla rena, sedan behöver den rasen så mycket motion och skulle nog inte trivas så bra i våran 2:a,  men efter ett tag hittade vi annonser om japanska spetsar, och det är en mindre variant av samojed, den anpassar sig till den motionen den får och är lättlärd,allergivänlig och en mycket trevlig hundras som man kan lämna bort utan problem om man behöver hundpassning, sedan stod det också att japanska spetsar är väldigt lätta att hålla rena, eftersom den rasen är allergivänliga så ramlar smutset av deras päls, när jag läste det så skulle jag kunna tänka mig en vit hund nu. :) för jag tycker ju de är otroligt fina.

Vi hittade annonser i borås tidning och på blocket om japansk spetsar. Och jag blev fäst med en gång vid det lilla djuret. Vi ringde på den annonsen som var i Borås tidning och hon frågade lite frågor om oss, hur vi bodde och om vi hade jobb mm. Sedan sa hon att vi gärna fick komma och kolla på hennes valpar när vi ville och vi bestämmde oss för veckan därpå.

Den 17/4-2011 när Zeke var 8 veckor exakt så åkte vi till Molla och kolla på honom, vi åkte direkt efter isak slutat jobba vid 16.00 och dagen innan hade vi redan vart och köpt koppel,leksak och vattenskål om vi skulle få köpa den direkt när vi hämtade han. När vi kom till Molla så kom en hel drös med hundar över oss, mamman tills valparna hennes mamma Zekes mormor) och Zekes mammas syster och de 3 små valparna, de var såå otroligt söta och jag ville bara ha med de allihopa, vi kollade på de 2 valparna som var kvar och hon frågade vilken av de vi skulle vilja ha, det var otroligt svårt att välja på de, men sedan kom en av de (Zeke) upp i min famn och började slicka mig i ansiktet då visste jag att det var han jag ville ha, jag sa det till isak och han kunde tänka sig han med, sedan var zeke lite finare också med större päls än sin bror, och uppfödaren sa att han nog skulle passa perfekt som utställningshund, och frågade om vi ville ha han och jag blev så glad för vi fick köpa han, det är liksom inte vem som helst som får köpa en hund om det är seriösa uppfödare, men vi sa givetvis ja och han fick det bli.

Vi satte oss ner vid köksbordet sedan och skrev på massa papper om SSK,stamtavla mm och sedan tog vi med våran nya familjemedlem hem:)

Här är lite bilder från första dagen när zeke kom till oss tills idag.















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0